Translated Title
Connaissances et attitudes à l’égard de la pharmacogénétique chez les infirmières canadiennes : implications pour la formation en sciences infirmières
Abstract
Pharmacogenetic testing is used to tailor medication recommendations based on an individual's genetic makeup. Increased precision in prescribing medication through the use of genetics leads to a reduction in adverse drug reactions resulting in decreased morbidity and mortality. Due to the noted benefits to patient health outcomes and reduction in healthcare costs, a growing number of Canadian health centers and community pharmacies are beginning to offer pharmacogenetic testing. Previous studies indicate that Canadian nurses have minimal education in genomics; however, there has been an increase in attention to nursing roles in the implementation of genomic health practices in recent years. As the use of pharmacogenetics increases, nurses will be expected to be knowledgeable about pharmacogenetic testing and will play a key role in patient education. Results of previous studies show a low level of knowledge about pharmacogenetic testing among physicians and pharmacists; however, this area of knowledge has not been systematically assessed for nurses. To address this gap, a cross-sectional study was conducted to assess knowledge and attitudes about pharmacogenetics of nurses across Canada. An anonymous online survey was completed by 236 participants, including nursing students (n = 84), registered nurses (n = 144), and nurse practitioners/nurse clinicians (n = 9). Participants represented 9/10 provinces and 2/3 territories across Canada. The majority of the participants (65.9%) lacked formal education in genetics and indicated a fair or poor level of understanding of pharmacogenetic testing in the clinical setting (93%). The mean score for pharmacogenetic knowledge questions was 34.5%, while the mean score for genetics knowledge questions was 61.1%. Despite their self-reported lack of knowledge and understanding, most participants had positive attitudes towards pharmacogenetic testing and recognized its ability to decrease adverse drug reactions and improve clinical efficacy (81.3%). Most participants (73.7%) were interested in educational offerings related to pharmacogenetic testing, particularly web-based courses and seminars/lectures. The results of this study indicate that nurses across Canada may not have the necessary knowledge to support the implementation of pharmacogenetic testing into clinical practice. However, positive attitudes and interest in learning about pharmacogenetics indicate opportunities for the development of educational activities to ensure that Canadian nurses are prepared for upcoming changes that will impact nursing practice.
Résumé
Les tests pharmacogénétiques sont utilisés pour adapter les recommandations de médicaments en fonction de la constitution génétique d’un individu. Une précision accrue dans la prescription de médicaments grâce à l’utilisation de la génétique conduit à une réduction des effets indésirables des médicaments, ce qui entraîne une diminution de la morbidité et de la mortalité. En raison des avantages constatés pour la santé des patients et de la réduction des coûts des soins de santé, un nombre croissant de centres de santé et de pharmacies communautaires au Canada commencent à offrir des tests pharmacogénétiques. Des études antérieures indiquent que les infirmières au Canada n’ont qu’une formation minimale en génomique; cependant, une attention accrue a été portée aux rôles infirmiers dans la mise en œuvre des pratiques de santé génomique au cours des dernières années. Avec l’augmentation de l’utilisation de la pharmacogénétique, les infirmières devront être bien informées sur les tests pharmacogénétiques et qu’elles jouent un rôle clé dans l’éducation des patients. Les résultats d’études antérieures montrent un faible niveau de connaissances sur les tests pharmacogénétiques chez les médecins et les pharmaciens; cependant, ce domaine de connaissances n’a pas été systématiquement évalué pour les infirmières. Pour combler cette lacune, une étude transversale a été menée pour évaluer les connaissances et les attitudes des infirmières et infirmiers du Canada au sujet de la pharmacogénétique. Un sondage anonyme en ligne a été mené auprès de 236 participantes, incluant des étudiantes en sciences infirmières (n = 84), des infirmières (n = 144) et des infirmières praticiennes/cliniciennes (n = 9). Ces participantes provenaient de neuf des dix provinces et deux des trois territoires. La majorité des participantes (65,9 %) manquaient de formation officielle en génétique et ont indiqué un niveau de compréhension passable ou faible des tests pharmacogénétiques en milieu clinique (93 %). Le résultat moyen aux questions sur les connaissances pharmacogénétiques était de 34,5 %, tandis que le résultat moyen aux questions sur les connaissances en génétique était de 61,1 %. Malgré leur manque de connaissances et de compréhension autodéclaré, la plupart des participantes avaient une attitude positive envers les tests pharmacogénétiques et reconnaissaient leur capacité à réduire les effets indésirables des médicaments et à améliorer l’efficacité clinique (81,3 %). La plupart des participantes (73,7 %) étaient intéressées par les formations offertes liée aux tests pharmacogénétiques, en particulier les cours en ligne et les séminaires/conférences. Les résultats de cette étude indiquent que les infirmières à travers le Canada n’ont peut-être pas les connaissances nécessaires pour soutenir la mise en œuvre de tests pharmacogénétiques dans la pratique clinique. Cependant, les attitudes positives et l’intérêt pour l’apprentissage de la pharmacogénétique indiquent des possibilités d’élaboration d’activités éducatives pour s’assurer que les infirmières canadiennes soient préparées aux changements à venir qui auront une incidence sur leur pratique.
Recommended Citation
Swadas, Noopur; Dewell, Sarah; and Davidson, Sandra J.
(2022)
"Knowledge and Attitudes of Pharmacogenetics Among Canadian Nurses: Implications for Nursing Education,"
Quality Advancement in Nursing Education - Avancées en formation infirmière:
Vol. 8:
Iss.
2, Article 3.
DOI: https://doi.org/10.17483/2368-6669.1319
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License.
Included in
Adult and Continuing Education Commons, Curriculum and Instruction Commons, Genetics Commons, Genomics Commons, Other Nursing Commons, Pharmacology Commons