Credentials
Betty Tate MN
Marilyn Chapman, MAdEd
Cheryl Zawaduk, EdD
Doris Callahan, MSc
Abstract
Curriculum evaluation is an essential and complex activity intended to foster understanding of how teaching-learning practices serve to meet educational goals. This position paper provides a retrospective from the authors' lived experience of one multi-institutional collaborative nursing programs' history of curriculum evaluation and scholarship growth over twenty-five years. Key themes include an overview of collaborative curriculum evaluation underpinned by three philosophical perspectives, the influence of accreditation and re-mandated post-secondary institutions on scholarship development, an affirmation of curriculum evaluation as a form of knowledge development as supported by Boyer’s model of scholarship, and the development of scholarship expertise across collaborative partners through a focus on curriculum evaluation. Examples of curriculum evaluation practices are integrated throughout the paper. This retrospective review supports the contention that collaborative curriculum evaluation provides a strong foundation upon which to develop nursing education scholarship.
Résumé
L’évaluation de programmes d’études est une activité cruciale et complexe visant à favoriser la compréhension du rôle des approches d’enseignement/apprentissage dans l’atteinte des visées de formation. Notre énoncé de position présente une rétrospective de l’expérience vécue par les auteures, soit 25 années de collaboration inter-établissements dans l’évaluation de programmes d’études et le développement de professeurs-chercheurs. Les principaux thèmes abordés comprennent un aperçu de l’évaluation collaborative des programmes d’études fondée sur trois perspectives philosophiques, l’influence de l’agrément sur le nouveau mandat des établissements postsecondaires vers le développement de la mission professorale, l’affirmation que l’évaluation de programmes d’études constitue une forme d’avancée des connaissances, comme le soutient le modèle de scholarship de Boyer, et le développement d’une expertise de scholarship parmi les partenaires de l’évaluation des programmes d’études. Cet énoncé comprend des exemples de pratiques d’évaluation de programmes d’études. Cette rétrospective appuie la théorie selon laquelle l’évaluation collaborative des programmes d’études fournit des bases solides au développement du scholarship en sciences infirmières.
Recommended Citation
Tate, Betty; Chapman, Marilyn; Zawaduk, Cheryl; and Callaghan, Doris
(2018)
"Valuing Curriculum Evaluation as Scholarship: A Process of Developing a Community of Scholars (Valoriser l’évaluation de programmes d’études comme forme de scholarship : un processus de création d’une communauté de chercheuses),"
Quality Advancement in Nursing Education - Avancées en formation infirmière:
Vol. 4:
Iss.
1, Article 8.
DOI: https://doi.org/10.17483/2368-6669.1129
Included in
Curriculum and Instruction Commons, Educational Assessment, Evaluation, and Research Commons, Educational Leadership Commons, Higher Education and Teaching Commons, Other Nursing Commons, Other Teacher Education and Professional Development Commons, Scholarship of Teaching and Learning Commons