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Credentials

Mary, A. Asirifi, RN, PhD Candidate
Judy, E. Mill, RN, PhD, Professor Emeritus
Florence, A. Myrick, RN, PhD, Professor Emeritus
George Richardson, PhD, Associate Professor

Abstract

This research study was designed to explore roles of nursing students, preceptors and nurse educators in the implementation of preceptorship in the Ghanaian context. Preceptorship provides the opportunity for preceptors to offer practical experience to nursing students in the clinical setting. In order to provide effective clinical teaching and learning in Ghana, preceptorship was introduced in nursing education and preceptors were prepared primarily to provide clinical teaching at the clinical settings in Ghana. Ghanaian nurse educators therefore draw on preceptors to supervise students in the clinical practice setting. In Ghana, however, preceptorship is faced with challenges such as ineffective lines of communication between the nursing educational institution and the clinical settings. To date, little research has been conducted to examine preceptorship in Ghana. Focused ethnography was used to guide the current study. Purposive sampling was used to recruit 26 participants. Eight nurse educators, nine nursing students, and nine preceptors from a regional hospital and a diploma level nursing educational institution in a small city in Ghana participated in the study. The findings from this study revealed that the preceptors’ role involved predominantly teaching and the evaluation of student performance. The nurse educators supervised both students and preceptors in the clinical setting. The major roles of students included asking questions and expressing an interest to learn. In Ghana, preceptors, nursing students and nurse educators played important roles in the implementation of preceptorship. Inadequate preceptor support, lack of equipment and discrepancies during the evaluation process however, were major challenges to effective clinical teaching and learning. It is worth noting that that the use of preceptorship in this resource deprived setting is a major accomplishment.

Résumé :

La présente recherche a été conçue pour examiner le rôle des étudiants en soins infirmiers, des précepteurs et des infirmiers enseignants dans la mise en œuvre du préceptorat au Ghana. Le préceptorat est une occasion pour les précepteurs d’offrir une expérience pratique en milieu clinique aux étudiants en soins infirmiers. En vue d’offrir des occasions d’enseignement/ apprentissage cliniques efficaces au Ghana, le préceptorat a été mis en place dans la formation, et les précepteurs ont été préparés principalement pour l'enseignement clinique en milieux de santé au Ghana. Les infirmiers enseignants du Ghana font donc appel aux précepteurs pour superviser les étudiants en pratique clinique. Cependant, le préceptorat au Ghana se heurte à certains défis, notamment des canaux de communication inefficaces entre l’établissement d’enseignement et les milieux cliniques. Jusqu’à présent, peu de recherches ont été réalisées en vue d’étudier le préceptorat au Ghana. L’ethnographie centrée a été choisie pour mener la présente étude, et nous avons fait appel à l’échantillonnage intentionnel pour recruter 26 participants. Huit infirmiers enseignants, neuf étudiants et neuf précepteurs provenant d’un hôpital régional et d’un établissement d’enseignement délivrant des diplômes de soins infirmiers d’une petite ville du Ghana ont participé à l’étude. Les constats de celle-ci ont révélé que le rôle des précepteurs était principalement d’enseigner et d’évaluer le rendement des étudiants. Les infirmiers enseignants, quant à eux, supervisaient tant les étudiants que les précepteurs en milieu clinique. Enfin, les étudiants devaient poser des questions et démontrer de l’intérêt pour l'apprentissage. Au Ghana, les précepteurs, les étudiants et les infirmiers enseignants ont joué un rôle important dans la mise en œuvre du préceptorat. Par contre, le soutien insuffisant aux précepteurs, le manque d’équipement et les écarts durant les processus d’évaluation se sont avérés des embûches importantes à l’efficacité de l’enseignement/ apprentissage cliniques. Il convient de noter que le recours au préceptorat dans ce milieu privé de ressources est une réalisation importante.

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