•  
  •  
 

Translated Title

Fichier des incertitudes: Explorer l’expérience étudiante de l’application des connaissances de décolonisation dans la pratique

Credentials

Tamarah Braithwaite, RN, BSN

Leanne Poitras Kelly, RN, PhD(c)

Christina Chakanyuka, RN, MN

Abstract

It is critical that nursing education programs in Canada respond to the Truth and Reconciliation Commission’s call to develop a course about the documented impacts of Indigenous-specific racism on the health outcomes of Indigenous people. Initiatives such as San’yas Anti-racism Indigenous Cultural Safety Education, courses on trauma-informed care, and required Indigenous health and history classes in nursing programs are providing a solid beginning. However, the effectiveness of this education requires interrogation. This mixed methods study aimed to identify barriers and supports to incorporating decolonizing and antiracist knowledge into nursing practice with Indigenous patients/clients. Fourth-year nursing students at a Canadian university who had completed a core course on the impacts of colonization and Indigenous-specific racism on Indigenous health and wellness in Canada were surveyed to explore their experience of applying this knowledge during their clinical rotations. Sixteen participants responded to an anonymous online survey consisting of three short-answer open-ended questions and six Likert-style questions about their experiences. The emergent narrative themes and Likert-scale data indicate that although the students valued the information provided in the class, they continued to feel cultural tension and uncertainty when caring for Indigenous clients. Prominent areas of uncertainty included applying knowledge to practice, student confidence in disrupting racist treatment of Indigenous patients by their healthcare colleagues and knowing how to approach sensitive client situations to avoid re-traumatization. This article discusses the study’s implications and identifies areas for future research.

Résumé

Il est essentiel que les programmes de formation en sciences infirmières au Canada répondent à l’appel de la Commission de vérité et réconciliation pour élaborer un cours traitant des impacts documentés du racisme spécifique aux Autochtones sur les résultats pour la santé des Peuples Autochtones. Des initiatives telles que San’yas Anti-Racism Indigenous Cultural Safety Education, des cours sur les soins tenant compte des traumatismes ainsi que des cours obligatoires sur la santé et l’histoire des Autochtones dans les programmes de sciences infirmières, constituent un bon point de départ. Cependant, l’efficacité de cette formation demande à être questionnée. Cette étude à méthodes mixtes visait à identifier les obstacles et les facteurs favorisant l’intégration des connaissances décolonisatrices et antiracistes dans la pratique infirmière avec les patients/clients autochtones. Des étudiantes en sciences infirmières de quatrième année d’une université canadienne qui avaient suivi un cours de base sur les impacts de la colonisation et du racisme spécifique aux Autochtones sur la santé et le bien-être des Autochtones au Canada ont participé à un sondage visant à explorer leur expérience d’application de ces connaissances lors de leurs stages cliniques. Seize participantes ont répondu au sondage anonyme en ligne composé de trois questions ouvertes à réponses courtes et de six questions de style Likert sur leurs expériences. Les thèmes narratifs émergents et les données de l’échelle de Likert indiquent que même si les étudiantes appréciaient les informations fournies en classe, elles continuaient à ressentir des tensions culturelles et de l’incertitude lorsqu’elles prodiguaient des soins à des clients autochtones. Les principaux domaines d’incertitude comprenaient l’application des connaissances à la pratique, la confiance des étudiantes à interrompre un comportement raciste à l’endroit de patients autochtones par leurs collègues et le fait de savoir comment aborder les situations sensibles des clients pour éviter un nouveau traumatisme. Cet article discute des implications de l’étude et identifie les domaines de recherche future.

Creative Commons License

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License.

Share

COinS