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Credentials Display

Noeman Mirza, RN, PhD
Noori Akhtar-Danes, PhD
Charlotte Noesgaard, RN, MScN
Lynn Martin, RN, MScN, EdD
Carolyn Byrne, RN, PhD

Abstract

Background: Hypothetico-deductive reasoning is the current approach for reasoning through care situations within problem-based learning (PBL). While this approach is widely used in both PBL and non-PBL curricula, abductive reasoning is recommended (as an alternative approach) due to its broader method for analyzing and explaining care situations within problem-based learning. Method: A step-by-step process rooted in abductive reasoning is proposed and demonstrated as a new way of examining and explaining care situations within problem-based learning. Results: The proposed strategy emphasizes the creation of hypotheses through phenomena detection, development of a causal model, identification of learning needs, recognition of salience, synthesis and reflection. Conclusion: Since the proposed approach has not been implemented previously, its practical implications require research attention which will contribute to the emerging field of abductive reasoning within nursing education.

Résumé :

Contexte : Dans l’apprentissage par problèmes (APP), le raisonnement hypothético-déductif est l’approche actuellement utilisée pour raisonner à partir de situations de soins. Or, bien que cette approche soit largement utilisée dans les programmes fondés sur l’APP et ceux qui ne le sont pas, le raisonnement abductif est recommandé (comme autre approche) puisque sa méthode d’analyse et d’explication des situations de soins au sein de l’APP est plus vaste. Méthode : Proposer et démontrer un processus étape par étape ancré dans le raisonnement abductif, comme une nouvelle manière d’analyser et d’expliquer des situations de soins dans le cadre de l’APP. Résultats : La stratégie proposée favorise la formulation d’hypothèses par la détection de phénomènes, la mise en place d’un modèle causal, l’identification des besoins d’apprentissage, la reconnaissance de la prépondérance, la synthèse et la réflexion.. Conclusion : Puisque l’approche proposée n’a pas été mise en place auparavant, ses implications pratiques nécessitent des recherches, qui contribueront au domaine émergent du raisonnement abductif dans le cadre de la formation en sciences infirmières.

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