•  
  •  
 

Translated Title

Programmes postuniversitaires d’intégration pour les infirmières et infirmiers praticiens spécialisés récemment diplômés : une revue rapide

Credentials

1. Li-Anne Audet, RN, MSc, PhD(c)

PhD Candidate, Ingram School of Nursing, McGill University, Montreal, Canada

Doctoral training award – Fonds de recherche du Québec-santé (FRQS)

2. Amale Ghandour, ACNP, MSc

Adult Care Nurse Practitioner, McGill University Health Centre, Hôpital Royal-Victoria, Montreal, Canada

3. Irene Sarasua, RN, MSc(A), PNC(C)

Assistant Professor, Ingram School of Nursing, McGill University, Montreal, Canada

Abstract

Aim

The purpose of this paper is to present a rapid review of the literature that describes and evaluates post-graduate professional integration programs for recently graduated nurse practitioners.

Background

Recently graduated nurse practitioners face numerous challenges upon entry to practice, these include high patient caseloads, lack of confidence and difficulty integrating into the interprofessional team. In response to these challenges, numerous post-graduate professional integration programs have emerged to support the transition of recently graduated nurse practitioners into practice.

Design

A rapid review was conducted following McMaster University Rapid Review Guidebook’s Guidelines.

Method

Studies describing and evaluating post-graduate professional integration programs for nurse practitioners who recently graduated from master’s or doctoral programs were included. The Template for Intervention Description and Replication (TIDieR) guidelines were used to assess the quality of the description of the programs in the included studies. A narrative synthesis was completed.

Results

Among 2,261 records yielded from the electronic search, 27 studies on 26 post-graduate professional integration programs were included in this review. The quality of the description of the programs included was high. Three types of programs were identified in this review: residency programs, fellowship programs, and transition to practice programs. Studies suggested that post-graduate professional integration programs increase the confidence level, degree of satisfaction, skill acquisition, knowledge, and productivity of recently graduated nurse practitioners.

Conclusions

Post-graduate professional integration programs represent promising avenues to support the transition of recently graduated nurse practitioners into practice. Future research is needed to better understand the relative benefits and effectiveness of different post-graduate professional integration program structures across specific outcomes.

Résumé

But

Le but de cet article est de présenter une revue rapide de la littérature décrivant et évaluant les programmes postuniversitaires d’intégration professionnelle destinés aux infirmières et infirmiers praticiens spécialisés récemment diplômés.

Contexte

Les infirmières et infirmiers praticiens spécialisés récemment diplômés sont confrontés à de nombreux défis dès leur entrée dans la pratique, notamment une charge de travail élevée, un manque de confiance et des difficultés à s’intégrer dans l’équipe interprofessionnelle. En réponse à ces défis, de nombreux programmes postuniversitaires d’intégration professionnelle ont vu le jour pour soutenir la transition vers la pratique.

Méthode

Une revue rapide de la littérature a été effectuée en suivant les lignes directrices du Guide pour les revues rapides de la McMaster University. Des études décrivant et évaluant un programme postuniversitaire d’intégration professionnelle destiné aux infirmières et infirmiers praticiens spécialisés récemment diplômés d’un programme de maîtrise ou de doctorat ont été incluses. Le Template for Intervention Description and Replication (TIDieR) a été utilisé pour évaluer la qualité de la description des programmes dans les études incluses. Une synthèse narrative a été réalisée.

Résultats

Parmi les 2 261 documents issus du repérage électronique, 27 études portant sur 26 programmes postuniversitaires d’intégration professionnelle ont été incluses dans cette revue. La qualité de la description des programmes inclus était élevée. Trois types de programmes ont été identifiés dans cette revue : les programmes de résidence, les programmes de bourses de recherche et les programmes de transition à la pratique. Des études suggèrent que les programmes postuniversitaires d’intégration professionnelle augmentent le niveau de confiance, le degré de satisfaction, le développement de compétences, l’acquisition de connaissances et la productivité des infirmières et infirmiers praticiens spécialisés récemment diplômés.

Conclusion

Les programmes postuniversitaires d’intégration professionnelle représentent des avenues prometteuses pour soutenir la transition vers la pratique des infirmières et infirmiers praticiens spécialisés récemment diplômés. Des recherches futures sont nécessaires pour mieux comprendre les avantages relatifs et l’efficacité des différentes structures de programmes postuniversitaires d’intégration professionnelle pour des résultats précis.

Creative Commons License

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License.

Share

COinS