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Translated Title

Réconcilier “sortir ‘l’Indien’ de l’infirmière”

Credentials

Andrea Kennedy, RN, PhD, Settler & Métis ancestry

Danielle H. Bourque, RN, MScN, Beaver Lake Cree Nation

Domonique E. Bourque, RN, BScN, Beaver Lake Cree Nation

Samantha Cardinal, RN, BN, Saddle Lake Cree Nation

R. Lisa Bourque Bearskin, RN, PhD, Beaver Lake Cree Nation

Abstract

Currently, we are faced with an important equity gap and opportunity for nursing in higher education related to Indigenous Peoples and health. While Westernized higher education often marginalizes Indigenous Peoples, there is an important opportunity to respectfully engage with Indigenous Knowledges. Furthermore, broadening perspectives beyond a dominant Westernized worldview has the potential to advance higher education for Indigenous and non-Indigenous learners alike. We are concerned that ongoing assimilation of Indigenous learners poses a profound risk of social injustice that is contrary to the aim of higher education. In our effort to reconcile nursing education in this context, we offer this discussion paper of scholarly and grey literature interwoven with story work by Indigenous nursing students regarding their undergraduate experiences in the academy. Two significant interrelated gaps/opportunities are revealed: enactment of cultural safety and respectful engagement with Indigenous Knowledges. Action strategies include heart-mind knowledge connection, contextual learning, and two-way teaching and learning. It is our hope that this discussion will inspire critical conversations and meaningful action for educators to reconcile higher education and address structural racism. While reconciliation may be viewed as a duty in higher education and society, we further recognize it as a natural fit within the caring ethos of nursing.

Résumé

Nous sommes confrontés à d’importantes inégalités relativement à la santé des Autochtones et aux possibilités d’enseignement supérieur en sciences infirmières pour eux. Alors que l’enseignement supérieur occidentalisé marginalise souvent les peuples autochtones, il a une occasion de faire respectueusement appel à leurs Connaissances. S’ouvrir aux perspectives au-delà de la vision du monde occidentalisée dominante pourrait faire progresser l’enseignement supérieur pour les étudiants autochtones et non autochtones. Nous craignons que l’assimilation en cours des étudiants autochtones constitue un signe important d’injustice sociale contraire à l’objectif de l’enseignement supérieur. Dans un esprit de conciliation de la formation en sciences infirmières, nous proposons ce texte de discussion appuyé de publications universitaires, de la littérature grise et de récits d’étudiantes autochtones en sciences infirmières sur leur parcours universitaire au premier cycle. Deux importantes lacunes/possibilités étroitement inter-reliées ont été mises au jour : la mise en œuvre de la sécurité culturelle et le recours respectueux aux Connaissances Autochtones. Les stratégies d’action préconisées portent notamment sur l’ouverture cœur/esprit aux connaissances, l’apprentissage contextuel ainsi que l’enseignement et l’apprentissage bidirectionnels. Nous espérons que cette discussion inspirera d’importantes conversations et des actions significatives chez les enseignants en vue de rapprocher l’enseignement supérieur et de lutter contre le racisme structurel. Bien que la réconciliation puisse être considérée comme un devoir dans le domaine de l’enseignement supérieur et dans la société, nous reconnaissons également qu’il s’agit d’une adéquation naturelle au sein de la philosophie du soin en sciences infirmières.

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