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Credentials

Martin CHARETTE, inf. Ph.D. (correspondance)

m.charette@umontreal.ca

Université de Montréal, Montréal, Canada

Chercheur postdoctoral, La Trobe University, Melbourne, Australie

ORCID : 0000-0002-7809-601X

Adresse postale:

Centre d’innovation en formation infirmière

Faculté des sciences infirmières, Université de Montréal

Marguerite-d'Youville Campus

P.O. 6128 succ. Centre-ville

Montréal (Québec) Canada H3C 3J7

Johanne GOUDREAU, inf. Ph.D.

johanne.goudreau@umontreal.ca

Professeure titulaire, Université de Montréal, Montréal, Canada

Anne BOURBONNAIS, inf. Ph.D.

anne.bourbonnais@umontreal.ca

Professeure agrégée, Université de Montréal, Montréal, Canada

Chercheure, Centre de recherche de l’Institut universitaire de gériatrie de Montréal

Abstract

La communication entre les milieux d’enseignement en sciences infirmières et les milieux cliniques ne se fait pas de façon optimale. L’utilisation d’un langage commun partagé par les enseignants et les formateurs cliniques, en particulier en ce qui concerne les notions de développement et de déploiement de compétences, permettrait de situer les attentes envers les étudiants et les nouveaux diplômés sur un continuum débutant lors de la formation initiale et se poursuivant dans le milieu clinique. Cet article présente un modèle de développement et de déploiement de compétences en pratique infirmière, construit théoriquement par l’intégration des travaux de Patricia Benner sur le développement de l’expertise professionnelle à l’approche par compétences. Ce modèle situe l’apprentissage expérientiel et la réflexion comme des éléments centraux du processus de développement de l’expertise infirmière menant à une pratique infirmière de qualité, influencée par le contexte dans lequel l’infirmier se trouve. D’autres études seront nécessaires afin de bonifier ou valider empiriquement ce modèle, mais son l’utilisation pourrait faciliter un dialogue entre enseignants et formateurs cliniques pour optimiser l’intégration des infirmiers en début de pratique.

Abstract

Communication between nursing educational institutions and clinical settings is not optimal. The use of a common language shared by nurse academics and clinical educators, particularly about the notions of competency development and deployment, would make it possible to situate the expectations towards the students and the new graduates on a continuum beginning during pre-licensure education and continuing in the clinical setting. This article presents a model for the competency development and deployment in nursing practice, theoretically constructed by integrating the work of Patricia Benner on the development of professional expertise to competency-based education. This model places experiential learning and reflection as central elements in the process of nursing expertise development, influenced by the context in which the nurse is situated. Further studies will be needed to empirically enhance or validate this model, but its use could facilitate a dialogue between academics and clinical educators to optimize the integration of new graduate nurses at the beginning of practice.

Erratum

- Référence aux pages 14 et 29 a été modifiée de "Charette, M., Goudreau, J., & Bourbonnais, A. (2019b, early view). Organizational and individual factors influencing the practice of new graduate nurses: a focused ethnography of acute care settings. Journal of Clinical Nursing. https://doi.org/10.1111/jocn.14959" à "Charette, M., Goudreau, J., & Bourbonnais, A. (2019b). Factors influencing the practice of new graduate nurses: a focused ethnography of acute care settings, Journal of Clinical Nursing, 28(19/20), 3618–3631. https://doi.org/10.1111/jocn.14959" - Référence aux pages 14 et 29 a été modifiée "Ke, Y.-T., Kuo, C.-C., et Hung, C.-H. (2017). The effects of nursing preceptorship on new nurses’ competence, professional socialization, job satisfaction and retention: A systematic review. Journal of Advanced Nursing, 2017, 1–10. https://doi.org/10.1111/jan.13317" à "Ke, Y. T., Kuo, C. C., & Hung, C. H. (2017). The effects of nursing preceptorship on new nurses' competence, professional socialization, job satisfaction and retention: A systematic review. Journal of Advanced Nursing, 73(10), 2296–2305. https://doi.org/10.1111/jan.13317" - Reference on pages 14 and 29 changed from "Charette, M., Goudreau, J., & Bourbonnais, A. (2019b, early view). Organizational and individual factors influencing the practice of new graduate nurses: a focused ethnography of acute care settings. Journal of Clinical Nursing. https://doi.org/10.1111/jocn.14959" to "Charette, M., Goudreau, J., & Bourbonnais, A. (2019b). Factors influencing the practice of new graduate nurses: a focused ethnography of acute care settings, Journal of Clinical Nursing, 28(19/20), 3618–3631. https://doi.org/10.1111/jocn.14959" - Reference on page 15 changed from "Ke, Y.-T., Kuo, C.-C., et Hung, C.-H. (2017). The effects of nursing preceptorship on new nurses’ competence, professional socialization, job satisfaction and retention: A systematic review. Journal of Advanced Nursing, 2017, 1–10. https://doi.org/10.1111/jan.13317" to "Ke, Y. T., Kuo, C. C., & Hung, C. H. (2017). The effects of nursing preceptorship on new nurses' competence, professional socialization, job satisfaction and retention: A systematic review. Journal of Advanced Nursing, 73(10), 2296–2305. https://doi.org/10.1111/jan.13317" - Terminology change: “implementation” changed to “deployment” in English content

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