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Credentials

Shari Laliberte, R.N., Ph.D.
Zed Amarshi, R.N., B.Sc.N.
Rhonda Bennett, RN, B.Sc.N., M.S.N. student
Caroline Brunt, R.N., B.Sc.N.
Katherine Fukuyama, R.N., Ed.D.
Nelly Gomez, RN B.Sc.N, B.Sc., M.S.N. student
Elaine Jones, R.N., M.Ed.
Deborah Littman, M.Sc.
Michael McCarthy-Flynn, M.A.
Maria Martin, R.N., B.Sc.N.
Beverly Piebenga, R.N., B.Sc.N., R.P.N.

Aligned with a participatory action research approach, we have listed our co-authors alphabetically to recognize the equal importance of our team members through their roles and engagement in our critical discussions and in co-creating the knowledge presented in this report (Greenwood, Brydon-Miller, & Shafer, 2006). For a description of our process of preparing this manuscript, refer to the research methods section of this report. Address correspondence to: Shari Laliberte R.N. Ph.D. Faculty Member, Vancouver Community College at: slaliberte@vcc.ca

Abstract

Background: An important objective of Canadian nursing degree programs is to educate students about the principles of primary health care (PHC) and population health promotion (PHP). This mandate is challenged by the lack of full scope PHP practice experiences within the Canadian health care system. Nursing education programs have thus increasingly developed innovative practicums outside of the formal health sector, yet limited formal evaluations have been conducted to evaluate these practicums. In addressing this need, faculty within a Bachelor of Science in Nursing (BSN) program at a Canadian urban college evaluated a fourth year practicum in multi-level PHP practice from the perspective of faculty, students, alumni and agency partners. Method: Within a participatory action research framework, a formal evaluation of this practicum was conducted to gather qualitative feedback. 36 participants took part in 20-minute group discussions at the final seminar or via an online survey. Thematic analysis was used to analyze the transcripts and survey responses. Findings: Current students reported three main areas of learning, including a deeper critical awareness of the context of health experiences, the nature of multi-level PHP practice and leadership. Importantly, this included a greater understanding of the nature of working at community and policy advocacy levels to promote healthy public policy. Participants also identified key elements of the administration of this practicum in order to support student learning. Conclusion: Evaluation findings emphasize the importance of continuing to situate PHP practicums within non-health based sites to enable nursing students to experience the full scope of PHP practice. These practicums need to include some projects that focus on community organizing and policy advocacy in order to support learning about multi-level PHP practice. It is also important for faculty to advocate for health system transformation guided by a primary health care model.

Résumé :

Contexte : Un objectif important des programmes universitaires Canadiens en sciences infirmières est d’enseigner aux étudiants les principes des soins de première ligne (SPL)) et de promotion de la santé de la population (PSP). Ce mandat représente un défi en raison du manque d’expériences de pleine étendue de la pratique en PSP dans le système canadien de soins de santé. Ainsi, les programmes de formation en sciences infirmières élaborent de plus en plus des stages novateurs à l’extérieur du secteur officiel de la santé. Toutefois peu d’évaluations formelles ont été réalisées pour évaluer ces stages. Pour répondre à ce besoin, les professeurs d’un programme de baccalauréat en sciences infirmières d’un collège universitaire é d’un centre urbain canadien ont évalué un stage pratique multiniveaux de quatrième année en PSP du point de vue de professeurs, d’étudiants, de diplômés et d’organismes partenaires. Méthode : Dans le cadre d’une recherche participative, une évaluation formelle de ce stage a été réalisée dans le but de recueillir des commentaires qualitatifs. Au total, 36 participants ont pris part à des discussions de groupe de 20 minutes lors du dernier séminaire ou ont répondu à un sondage en ligne. Par la suite, une analyse thématique a été effectuée pour analyser les données transcrites et les réponses au sondage. Résultats : Les étudiants actuels ont mentionné trois principaux domaines d’apprentissage, c'est-à-dire une meilleure prise de conscience critique du contexte relatif aux expériences de santé, la nature de la pratique multiniveaux de PSP et le leadership. Il importe de noter qu’il a aussi été question d’une meilleure compréhension de la nature du travail dans la communauté et des niveaux de sensibilisation stratégique nécessaires pour promouvoir des politiques éclairées en matière de santé publique. Les participants ont également identifié des éléments critiques à l’apprentissage en ce qui concerne l’organisation du stage. Conclusion : Les résultats d’évaluation font ressortir l’importance de continuer à placer des stages de PSP à l’extérieur des sites de soins de santé pour que les étudiants en sciences infirmières puissent faire l'expérience de la pleine étendue de la pratique en PSP. Ces stages doivent inclure certains projets portant sur l’organisation communautaire et la sensibilisation stratégique afin de soutenir l’apprentissage de la pratique multiniveaux en PSP. Il est également important que les professeurs recommandent une transformation du système de santé d’après un modèle de soins de première ligne.

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