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Credentials Display

VENTURA, Carla Aparecida Arena. LLM, MBA, PhD, Associate Professor, University of São Paulo at Ribeirão Preto College of Nursing WHO Collaborating Centre for Nursing Research Development, Ribeirão Preto, Brazil.

MILL, Judy Ellen. RN, PhD, Professor Emeritus, Faculty of Nursing, University of Alberta, Edmonton, Canada.

MENDES, Isabel Amelia Costa. RN, MNS, PhD, Member of the Rho Upsilon Chapter Sigma Theta Tau International, Full Professor, University of São Paulo at Ribeirão Preto College of Nursing WHO Collaborating Centre for Nursing Research Development, Ribeirão Preto, Brazil.

BRITO, Emanuele Seicenti de. LLM, MSC, PhD. Adjunct Professor, School of Economics, Business Administration and Accounting at Ribeirao Preto, University of São Paulo, Ribeirao Preto, Brazil.

JOHNSON, Leanne C. RN, MN, PhD student, University of Alberta, Edmonton, Canada.

Abstract

Aim

To describe the Visiting Scholar Program as a context for cross-cultural learning experiences and the development of intercultural competencies.

Background

In 2004, a Visiting Scholar Program (VSP) was developed between the Faculty of Nursing, University of Alberta (UA), Canada, and the University of São Paulo at Ribeirão Preto College of Nursing (USP-EERP), Brazil, with the goal to promote capacity building among nurse researchers. During a cross-cultural exchange program, participants are immersed in a foreign culture and language over an extended period of time, which offers them a potential opportunity to develop intercultural competence.

Methods

A qualitative design was utilized and data were collected in June 2011 through semi-structured in-depth interviews with scholars, supervisors and staff members from both institutions. Following data collection, an inductive process was used to analyze the data, following Morse’s (1994) taxonomy.

Results

At USP-EERP participants included 12 former scholars, two staff members from the International Office, one graduate student, and one former Dean. At the UA, 12 supervisors and 5 staff, affiliated with the VSP participated in an interview and two provided feedback by email. The central theme in the findings was the ‘Cross-Cultural Learning Process’, with three main sub-themes: challenges; benefits; and lessons learned.

Conclusion

Cross-cultural learning was a circular process that involved dealing with challenges, experiencing stress in a strange environment and building intercultural competencies. The VSP program enhanced scholars and supervisors’ awareness and sensitivity to cultural diversity and their openness to new cross-cultural experiences.

Résumé

Objectif

Présenter le programme de chercheur invité comme une occasion de vivre des expériences d’apprentissage et de développer des compétences interculturelles.

Contexte

En 2004, un programme de chercheur invité (PCI) a été élaboré entre la Faculté des sciences infirmières de l’Université de l’Alberta (UA), au Canada, et l’École de sciences infirmières de Ribeirão Preto de l’Université de São Paulo (EERP-USP), au Brésil, dans le but d’encourager le renforcement des capacités parmi les chercheurs en sciences infirmières. Au cours de ce programme d’échange interculturel, les participants sont en immersion dans une culture et une langue étrangères pendant une longue période, ce qui leur donne la possibilité de développer des compétences interculturelles.

Méthodes

Une approche qualitative de recherche a été adoptée et des données ont été recueillies en juin 2011 au moyen d’entretiens en profondeur semi-dirigés avec les chercheurs, les superviseurs et les membres du personnel des deux institutions. Un processus inductif a ensuite été utilisé pour analyser les données, d’après la taxonomie de Morse (1994).

Résultats

À l’EERP-USP, les participants comprenaient douze anciens chercheurs, deux membres du personnel du Bureau international, une étudiante diplômée et un ancien doyen. À l’UA, douze superviseurs et cinq membres du personnel liés au PCI ont participé à un entretien et deux ont envoyé des commentaires par courriel. Le thème central des constatations était « le processus d’apprentissage interculturel », qui se divisait en trois sous-thèmes principaux : les défis, les avantages et les leçons apprises.

Conclusion

L’apprentissage interculturel dans ce cas particulier était un processus circulaire qui exigeait de relever des défis, de subir du stress dans un environnement étranger et de développer des compétences interculturelles. Le PCI a amélioré la sensibilisation et la sensibilité des chercheurs et des superviseurs à la diversité culturelle ainsi que leur ouverture à vivre de nouvelles expériences interculturelles.

Title Page JAN June.doc (26 kB)
Title Page JAN June.doc