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Credentials Display

Dr. Shelley Spurr, PhD

Dr. Jill Bally, PhD

Dr. Alyssa Hayes, BDent, MSc, FRCD(C)

Dr. Marcella Ogenchuk, PhD

Krista Trinder, MA

Abstract

Oral health is integral to general health and essential for well-being, and therefore, should be prioritized in pediatric nursing education. The purpose of this pilot study was to examine if an oral health education intervention with an Interprofessional Education (IPE) component delivered to third-year baccalaureate nursing students would improve their knowledge of pediatric oral health care. Nursing students (n=99) from a Bachelor of Nursing program in a mid-Western Canadian university completed a survey before and after receiving the educational intervention which included a two-hour lecture from a Dentistry faculty member and a one-hour clinical lab in which nursing students learned how to conduct a comprehensive oral health assessment in practice. Paired-sample t-tests were conducted to compare pre-and post-intervention survey scores. Findings indicate a statistically significant (p < .001) increase in knowledge from pre-test (67%) to post-test (86%) and contribute to a new understanding of the importance of pediatric oral health care in nursing education. The outcome of this intervention is that registered nurses can be prepared with the knowledge necessary to address the disparate oral health challenges experienced by children globally. These findings will provide the foundation for the refinement and implementation of the educational intervention on an international, multi-site scale.

Résumé

La santé buccodentaire, essentielle au bien-être, fait partie intégrante de la santé générale. Elle devrait donc constituer une priorité dans la formation infirmière en soins pédiatriques. Cette étude pilote vise à évaluer si une intervention pédagogique appuyée d’un volet interprofessionnel, donnée à des étudiantes de troisième année au baccalauréat en sciences infirmières, améliorerait leurs connaissances au sujet des soins pédiatriques relatifs à la santé buccodentaire. Les étudiantes (n = 99) au baccalauréat en sciences infirmières d’une université du Centre-Ouest du Canada ont rempli un sondage avant et après avoir suivi une intervention pédagogique qui comprenait une conférence de deux heures présentée par un membre de la Faculté de médecine dentaire, ainsi qu’un laboratoire clinique d’une heure où elles ont appris à effectuer une évaluation complète de la santé buccodentaire en situation de pratique. Des tests t pour échantillons appariés ont été réalisés pour comparer les résultats du sondage avant et après l’intervention. Les résultats démontrent une augmentation statistiquement significative (p < 0,001) des connaissances de l’examen préintervention (67 %) à l’examen postintervention (86 %), et offrent une nouvelle compréhension de l’importance des soins pédiatriques relatifs à la santé buccodentaire dans la formation infirmière. Cette intervention procure ainsi le savoir nécessaire aux infirmières autorisées pour régler les différents problèmes de santé buccodentaire touchant les enfants du monde. Ces résultats permettront de perfectionner l’intervention pédagogique et de la mettre en œuvre à l’échelle internationale, en plusieurs endroits.

Table 1.docx (11 kB)
Table 1

Table 2.docx (17 kB)
Table 2